Så har vi varit på Västkusten med ”Hubban”. Vi kom iväg efter jobbet vid fem i fredags och hade inga större förhoppningar om att få någon plats på ställplatsen i Bua som var vårt första önskemål. Strax efter halv sju var vi där och det var mycket riktigt fullt. Men det fanns reservplatser bakom sjöbodarna. Då var klockan såpass mycket att vi inte hade lust att åka vidare – och med tanke på att det var 28 grader så hade vi ju inte precis tänkt sitta i husbilen ändå! Det var en jättefin hamn och fullt av liv och rörelse men det som främst slog oss var hur otroligt vänliga sjöbodsägarna var. Vet inte hur många som kom fram och hälsade oss välkomna och sa att vi gärna fick ställa trädgårdsmöblerna på bryggan, att vi inte skulle missa solnedgången, pekade ut var badplatserna fanns etc.

Fullt av båtar.

Klara promenerade gärna på bryggorna.

Efter att vi installerat oss och gått en promenad gick barnen och jag och badade. Vi fick med oss en trevlig dam ur ett sällskap som satt utanför en sjöbod också. Hon hade ingen ”badkompis” hade hon sagt tidigare så vi frågade om hon skulle med. Jättebra att ha ”badguide” med oss, sa vi!

Bildbevis!

När vi kom tillbaka hade Jörgen grillat och dukat upp på bryggan! Fantastisk kväll. Barnen gick till ICA och köpte lite fredagsmys (godis) medan vi satt kvar och njöt av solnedgången.

Nästa morgon vaknade vi som vanligt ganska tidigt så jag började göra tårtdekorationer eftersom jag lovat fixa en tårta till pappas 75-årskalas på söndagen. Gick alldeles utmärkt att pyssla med det i husbilen.

Fotboll, stekpanna med stekt ägg samt klarinetten måste vara med på tårtan.

Sedan var det dags för kidnappning. Vi stämde träff med min bror och hans familj vid campingen i Olofsbo och sedan åkte vi i karavan till föräldrarnas sommarhus där en intet ont anande pappa blev minst sagt förvånad. Vi hade lurat honom och sagt att det var cheerleadingtävling hela helgen för tjejerna och att vi skulle komma ner på söndagkvällen och ta ut honom på något – han väntade sig nog ett restaurangbesök på söndagkvällen.  Men jag ställde mig och gjorde tårtfyllningar (det blev blåbärsmousse och vit chokladmousse) medan pappa och brorsan drog ner till båten en liten sväng. När de kom tillbaka sa vi till honom att byta till ett par snyggare shorts för vi skulle åka en sväng. (Medan de var vi båten hade vi smugglat in alla väskor i bilarna, inklusive hans egna kläder). Det bar iväg till Tallhöjdens värdshus och väl där fick pappa sin väska. Vi började med champagne såklart och sedan blev det familjedopp i poolen.

På kvällen åt vi trerättersmiddag. Så gott! Tallhöjden hade fantastiskt god mat. Själva stället var lite slitet och i behov av renovering men vägdes upp av fantastisk personal och supergod mat. Och ett fint poolområde!

Fjällröding till förrätt.

Hjort till huvudrätt.

Fläderparfait till efterrätt.

Efter frukost åkte vi tillbaka till Olofsbo och tog det lite lugnt. Jag gjorde klart tårtan och på eftermiddagen vällde gratulanterna in – detta var den egentliga födelsedagen. Först dök mina föräldrars kompisar från Skåne upp och en kvart efter dem ett annat kompispar från Skåne! Och sedan kom pappas ena syster med man. Det blev ett jättetrevligt kalas med kakkalas och tårta på eftermiddagen och grillmiddag på kvällen.

Så här blev tårtan.

På förmiddagen därpå serverade pappa brunch. Nu hade han nog börjat hämta sig – han hade ju inte haft en aning om vare sig hotellweekend eller surprise party eller vilka gäster som kom och överraskade.

Vi rullade hemåt igen med vår husbil. Stannade i Karl Gustav (lustigt namn på en by!) för att sola, bada och ta en macka på eftermiddagen.

Kossor och kalvar vid badplatsen. Så söta!

Erik testade gungan också.

Sedan var det dags att åka hem till verkligheten – klippa gräset, vattna och förbereda den kommande veckan. Helt otroligt att skolan slutar på fredag!