Vi lämnade campingen på förmiddagen efter att ha sovit ut och ätit frukost i lugn och ro. Första stoppet blev sedan Anga kyrka där vi kikade in en snabbis och sedan gick på loppis och köpte glass!

Så stannade vi till i Katthammarsvik. Här var det jättemysigt med hamnrestaurang och fullt av folk. Det fanns förstås god rökt fisk att köpa men eftersom det bara är jag i familjen som tycker att det är supergott så blev det inget handlat. Klara och jag gick en promenad invid vattnet istället.

Nästa fiskeläge blev Herrvik, också ett jättefint ställe. Bredvid restaurangen i hamnen fanns ett litet café som också sålde olika delikatesser. Vi inhandlade gotländsk tryffelolja och lite ramslöksvinäger.

En man som vi tror hörde ihop med damen i caféboden tipsade om ett närliggande litet fiskeläge vid namn Sysne där det också fanns en fiskbutik. Här blev till och med Jörgen frestad att handla! Vi köpte rökt torsk och rökt laxfjäril med vitlök och svartpeppar. Och en burk aioli.

Här fanns också ett litet fiskemuseum.

Så åkte vi till Gammelgarn. Vid kyrkan där finns ett gammalt försvarstorn från 1100-talet, precis intill, så när vi närmade oss sa Jörgen ”Är det en kyrka eller är det ett fort?”. Såg nästan så ut! I tornet hade de en fin utställning och man kunde gå upp många våningar. Jag gick så långt det var riktig trätrappa. Sedan kunde man klättra upp för ytterligare en våning. När vi kom ut igen var Erik försvunnen. Vi trodde att han gått före till husbilen (för han gick in i tornet före oss) men där var han inte. Fick ringa till hans mobil. Då stod han förstås högst upp i tornet.

Utställning av både konst...

Utställning av både konst…

...och gotländsk medeltidshistoria.

…och gotländsk medeltidshistoria.

Sedan var vi ordentligt hungriga. Vi hade tomater, mozzarella och lufttorkad skinka kvar i kylen och hade kompletterat med röd pesto. Det vi saknade var bröd så vi stannade vid ett bageri men där var småbröden och baguetterna – som tur var – slut. Det som stod till buds var Gotlandslimpa, en stor rund och väldoftande limpa. Sååå gott det var med det smaskiga pålägget!

Att döma av Jörgens min på bilden smakade det inte så bra men det beror nog mer på lite vind och dålig tajming hos fotografen...

Nu tyckte vi oss ha sett tillräckligt av Gotlands kyrkor men Jörgen ville även besöka Lau kyrka och den var verkligen annorlunda mot de övriga.

Jättestor med fem portar – en ingång var traditionellt för dopbarn, en för konfirmander, en för brudpar, en port för församlingen och så en likport där kistan bars ut vid begravningar och så var det fortfarande. Vi hade turen att träffa på prästen som berättade en massa spännande om kyrkan. Jättekul!

Vid denna vägg var det tänkt att man skulle bygga ett torn en gång i tiden men så tog pengarna slut så det blev aldrig något.

Nyinsatt ljuskrona - med infravärme!

Nyinsatt ljuskrona – med infravärme!

Kvällens övernattning blev vid Ronehamn. Vi hade pratat om att det låg bra till och innan vi kom fram kollade jag om det fanns några restauranger eftersom vi talat om att kanske gå ut och äta på kvällen – annars lagar vi ju oftast maten själva i husbilen. Hittade ett ställe som hette ”Kapten Grogg” och som hade fått superfina recensioner på nätet. Så vi travade dit i kvällningen. Det var verkligen ett annorlunda ställe inrymt i ett litet ”skjul”.

Såg inte mycket ut för världen – utanför hade man lite byggställningar som man satt fast lite plastskynken och presenningar i, ställt ut bockar och lagt brädor på som bänkar och vips så hade man en uteservering. Inne var det litet och trångt men med en häftig bardisk och hela menyn skriven på väggen.

Vi valde Groggens burgare med tryffelmajonnäs. Så gott!

Vi bestämde oss för att slå på stort med efterrätt eftersom de hade gudomliga cheesecakes! Blev en med pekannötter och en med blåbär. Erik valde rocky road-tårta och Jörgen tog en pommesbricka med tryffelmayo och en öl till dessert!