Vi gick upp ganska tidigt i morse för att slippa köa till Fåröfärjan. Vid kvart över nio hade vi packat ihop och fått upp ungarna och kunde köra på färjan utan kö. Åt frukost när vi kommit över och åkte västsidan av ön till Digerhuvud.

Så fortsatte vi till häftiga Langhammars och träffade på en Rolfsbuss! Pratade lite med reseledaren och busschaffisen hemifrån och kollade sedan på det imponerande raukområdet. Det är verkligen storslagen natur här!

Sedan fortsatte vi vår resa på Fårö och hamnade vid Kutens Bensin som ska vara ett populärt besöksmål. Det var det också, för det var lång kö in på creperiet. Men vi hade ju ganska nyligen ätit frukost. Vi förstod faktiskt inte alls ”hajpen” med detta ställe. Kanske är det kul för bikers och övervintrade raggare men hu så ”brötigt” och fult det var – gammalt rostigt skräp precis överallt. Nej, det var inte alls trevligt men smaken är ju olika som tur är. Tog ett par bilder där det inte var fullt så fult och nerskräpat.

Istället åkte vi vidare till Fårö fyr. Det var väl inte så mycket att se det heller egentligen men vi fotade fyren och letade rätt på en geocache i alla fall.

Sedan var barnen hungriga och då passade det bra med ett besök på Carlssons. Så god vedugnspizza i supermysig miljö! Sådana här ställen tycker vi bättre om!

Sedan började vi faktiskt känna oss färdiga med Fårö som absolut är värt ett besök – fantastisk ö – men det gick lite fortare att bese den än vi hade trott. Innan vi åkte tillbaka till färjeläget blev det förstås ett besök vid Ingmar Bergmans grav. Vi kikade också lite vid Bergmancenter men eftersom barnen knappt vet vem Ingmar Bergman var så var de inte så intresserade av att gå in där.

Vi tog färjan tillbaka istället. Även nu var det bara att köra på direkt men när vi kom över på andra sidan var vi glada att vi hade startat tidigt för nu var kön till färjan nästan 1,5 timme.

Vi åkte till Slite och kollade lite men det var inte så mycket att se där tyckte vi så vi fortsatte söderut. Stannade till vid Gothems kyrka som ska vara en av de mest sevärda på ön. Jörgen och jag gick in och kollade lite.

Sedan var alla ganska trötta och ville slå läger även om det bara var eftermiddag. Vi vände tillbaka en liten bit till Åminne Fritid där det fanns en camping med pool precis vid havet. Skönt för alla att ta det lugnt och slappa. Poolen visade sig dock vara rätt så pytteliten så barnen ville hellre gå till stranden (som låg 50 meter bort). Och vilken fin strand!

Det blev lite sol och bad och medan vi så småningom fixade grillmiddag tog barnen ett kvällsdopp i den lilla poolen.